DziĹ krĂłciutko o wpĹywie rozdzielczoĹci w sesji terminalowej na wykorzystanie pasma przez protokóŠRDP.
Ĺrodowisko
ZnowuĹź wracamy do Ĺrodowiska, ktĂłre opisaĹem juĹź wczeĹniej w tym wpisie. Poruszamy siÄ tym razem tylko w obrÄbie klienta RDP wbudowanego w Windows XP (chodzi o wersjÄ 5.1, na chwilÄ obecnÄ
przez Windows Update dostÄpna jest od pewnego czasu wersja 6.0).
Wyniki
PoniĹźsze wykresy wymagajÄ
, moim zdaniem, krĂłtkiego objaĹnienia. StaraĹem siÄ na nich pokazaÄ, jak zmienia siÄ wykorzystanie pasma wraz ze wzrostem rozdzielczoĹci i porĂłwnaÄ je do caĹkowitej liczby pikseli wyĹwietlanych w sesji terminalowej. Pomiary wykorzystania pasma i liczbÄ pikseli na ekranie porĂłwnaĹem do wartoĹci osiÄ
ganych w rozdzielczoĹci 800×600 stÄ
d wszystkie wykresy zaczynajÄ
siÄ od wartoĹci 1.
Na wykresach pojawiajÄ
siÄ trzy linie:
- Zielona – wzrost liczby pikseli wyĹwietlanych w sesji terminalowej
- Niebieska – maksymalne wykorzystanie pasma podczas testu
- Granatowa – Ĺrednie wykorzystanie pasma podczas testu
Wykres 1 Wzrost wykorzystania pasma wraz z rozdzielczoĹciÄ
w przypadku aplikacji zawierajÄ
cej gĹĂłwnie statycznÄ
grafikÄ.
Wykres 2 Wzrost wykorzystania pasma wraz z rozdzielczoĹciÄ
w przypadku aplikacji wyĹwietlajÄ
cej oprĂłcz tekstu pewne elementy graficzne.
Wykres 3 Wzrost wykorzystania pasma wraz z rozdzielczoĹciÄ
w przypadku aplikacji wyĹwietlajÄ
cej pokaz zdjÄÄ.
Podczas badaĹ mierzyĹem teĹź czas wykonania testĂłw. Wyniki w poniĹźszej tabeli:
Tabela 1 WpĹyw rozdzielczoĹci na czas wykonania testĂłw.
Wykresy powyĹźej zostaĹy przeliczone odpowiednio przez czas trwania testĂłw, poniewaĹź uznaĹem, Ĺźe wykorzystany przeze mnie sprzÄt mĂłgĹ mieÄ wpĹyw na czas wykonania testĂłw w wyĹźszych rozdzielczoĹciach. OczywiĹcie mogÄ siÄ myliÄ i wolniejsze przetwarzanie grafiki przy wyĹźszych rozdzielczoĹciach, widocznie szczegĂłlnie w teĹcie „przeglÄ darka zdjÄÄ”, jest niezaleĹźne od mocy procesora czy iloĹci pamiÄci.
Podsumowanie
Nie wiem, czy moje wnioski sÄ
trafne, ale z analizy wynika, Ĺźe protokóŠRDP dobrze radzi sobie z podwyĹźszaniem rozdzielczoĹci. WiÄksza iloĹÄ pikseli, ktĂłre serwer przesyĹa do klienta, nie wpĹywa znacznie na wykorzystanie ĹÄ
cza. Nawet w przypadku aplikacji o duĹźej iloĹci zmiennej grafiki (przeglÄ
darka zdjÄÄ) wykorzystanie pasma rosĹo wolniej niĹź teoretyczna iloĹÄ pikseli wyĹwietlanych na ekranie.
Warty odnotowania jest na pewno zdecydowanie dĹuĹźszy czas trwania testĂłw. WyĹwietlenie po stronie klienta tej samej iloĹci tych samych zdjÄÄ trwaĹo prawie dwukrotnie dĹuĹźej przy rozdzielczoĹci 1280×1024 niĹź przy 800×600. W przypadku aplikacji zawierajÄ
cych mniejszÄ
iloĹÄ grafiki czas ten wzrasta minimalnie.
MoĹźliwe, Ĺźe na dĹuĹźszy czas wyĹwietlania miaĹ wpĹyw uĹźywany przeze mnie podczas testĂłw sprzÄt, dlatego obliczenia dotyczÄ
ce Ĺredniego i maksymalnego wykorzystania pasma uwzglÄdniĹy róşnice w czasie.
This post is also available in: polski